lauantai 8. syyskuuta 2012

Lisää värjäyksiä

Minä kun olen vasta aloittelija näissä kasvivärjäystouhuissa ja vähän tämmöinen itseoppinut kokeilija, niin arveluttaa vähän laittaa tänne kuvia näistä värjäyksistäni. Mutta kun olen rohkea suomalainen, niin tässäpä näitä

Sinipuun lastuilla värjättyä luonnonvalkoista Nalle-lankaa, kolme eri keitosta, alin on ensimmäinen, keskellä toinen ja ylimpänä kolmas keitos. On se vain jännittävää aina nähdä, minkä värinen sävy seuraavasta keitoksesta tulee. Lientä jäi vieläkin, siitä saa sitten ehkä vielä hiukan vaaleamman sinistä lankaa. Älysin vasta jälkeenpäin, että olisi ehkä voinut ensin liottaa niitä sinipuun lastuja, minä niitä vain vähän keittelin etukäteen.




Nämä on Krappijauheella värjättyjä.
Vasemmalla luonnonvalkoista 7-veljestä ja ensimmäinen keitos. Oikealla toinen keitos luonnonvalkoista Dropsin Karismaa. Minulla ei ollut hajuakaan siitä, kuinka paljon sitä krappijauhetta laitetaan, joten laitoin summanmutikassa jonkun verran. Sain siitä huolimatta aivan mieleiseni värit.




Suopursulla värjättyä luonnonvalkoista 7-veljestä. Tuli tosi kaunis keltainen, vaikka en tiennytkään, että suopursuja olisi pitänyt ensin liottaa...




Tämä värjäys oli melkoinen yllätys. Minulla oli ollut ostettuna oikein rumaa sinapinkeltaista Nagano-lankaa. Keittelin pihalta Tarhakäenkaalia ja laitoin ne keltaiset langat sitten väriliemeen. Ja yllätys, yllätys, tuli todella kauniin väristä vihertävää lankaa.




Kävin sitten keräämässä uudestaan suopursuja, nyt liotin niitä pari vuorokautta ja keitinkin toista tuntia.
Vasemman puoleinen on harmaata Nalle-lankaa, josta tuli vihertävää. Sitten tuli mieleeni, että kun sitä kun sinipuun lientä jäi, niin sitähän voisi vähän lisätä tähän suopursuliemeen. Oikealla on siitä tulos, luonnonvalkoisesta Nalle-langasta tuli lähes oliivinvihreä.




Alempana Tarhakäenkaalilla värjättyä Dropsin luonnovalkoista Alpaca-lankaa, ylempänä kielonlehdillä värjättyä samaa lankaa.


Saa nähdä, kuinka kauan tuolla pihalla tarkenee noita värjäyksiä tehdä.

Minä valmistaudun nyt työvuoroon, hyvää viikonloppua kaikille!

Ps. Muutaman uuden lukijankin olen saanut, olette sydämellisesti tervetulleita! Käyn kyllä usein monessa blogissa vierailulla, mutta olen tosi huono laittamaan kommenttia käynnistäni.




9 kommenttia:

  1. Tosi kivoja värejä olet saanut aikaiseksi! :)

    VastaaPoista
  2. Jopa sie olet urakoinut väripadan äärellä. Mielettömän upeita lankoja.

    Mie laitoin jo padat liiteriin, liian kylmää miun käsille.

    VastaaPoista
  3. Voi härregyyd miten KAUNIITA värejä! Melkein jo innostun värjäyksestäkin, muta pitäisi ensin varmaankn perehtyä asiaan :O)
    Mutta KAIKKI värit ovat todella kauniita! Juurikin minun makuuni :O)

    VastaaPoista
  4. Nyt on sulla kivan värisiä lankoja, paljon olet värjännyt. Mulla punavyöseitikkiliemi tulossa, ajattelin sitten verihelttaseitikkien lakit laittaa kiehumaan, on mukavampi värjätä kun liemet valmiina. Pahasti olet jäänyt koukkuun... hymyilyttää... olen värjännyt sellaisessa kelissä että on räntää satanut ja ollut todella kylmää sadevettä.

    VastaaPoista
  5. Tosi kauniita värejä olet saanut aikaiseksi.

    VastaaPoista
  6. Kylläpä tuli aivan ihann värisiä lankoja! Mieli tekisi itsekkin kokeilla. Mukavaa sunnuntaita:)

    VastaaPoista
  7. Kivoja värjäyksiä. Kielonlehdet muhii parhaillaan terassilla, huomenna värjään. Kiitos kuvasta, nyt tiedän mitä odottaa. Tarhakäenkaali on minulle uusi tuttavuus, kiva väri tuli silläkin.

    VastaaPoista